دهکده روابط بین الملل
 
 
منوی اصلی
صفحه نخـــــست
چــــاپ صفــــحه
خـــانه كردن وب
ذخـــــیره صفحه
پـست الکترونیک
بایگـــانی مطالب
در باره ی ما
 

بادرود بر کاربرمحترم هدف از ارائه مطالب این وبلاگ فقط درجهت شناختن بهتر فضای روابط بین الملل ومفاهیم مربوطه به آن است وبه هیچ عنوان به حزب یا گروهی هیچ تعلقی ندارد ونخواهد داشت. با سپاس -نیکنام
موضاعات
سخنی با شما خاورمیانه خلیج فارس مقالات سیاسی یک هفته باخبر سازمانهای بین المللی برگه هایی از تاریخ شخصیتهای بین المللی اندیشه سیاسی امنیت در روابط بین الملل کتابخانه پیمانهای بین المللی انرژی
پیوند وبلاگ
ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان POWER PLAY و آدرس powerplay.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی


آرشیو ماهیانه
بهمن 1391
دی 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391
خرداد 1391
ارديبهشت 1391
فروردين 1391
نویسندگان
نویسندگان
پیوند وبلاگ
مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه
یو . اس . کلوزآپ
مرکز مطالعاتی رند
وبلاگ دکتر پیروز مجتهدزاده
مرکز مطالعاتی و نظرسنجی پیو
موسسه مطالعاتی اسپن
موسسه بروکینگز
چشم انداز توسعه وامنیت
Barry Buzan
JOHN .MEARSHEIMER
Francis Fukuyama
FOREIGN AFFAIRS
Joseph Nye
بررسی استراتژیک
موسسه ابرار معاصر
انجمن ژئوپلیتیک ایران
پورتال جامع سیاسی
وبلاگ تخصصی سیاسی
پزوهشگاه مطالعات راهبردی
دانشکده روابط بین الملل
henry kissinger
وبلاگ دکتر مجید تفرشی
وبلاگ دکتر مجید استوار
سازمان ملل متحد
سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
وزارت امور خارجه
مركز مطالعات عالي بين الملل
باشگاه انديشه
مركز پژوهش هاي علمي ومطالعات استراتژيك خاورميانه
کتابخانه دید
موسسه مطالعات ايران واوراسيا
پايگاه تخصصي سياست بين الملل
كتابخانه الكترونيكي وزارت امور خارجه
مرجع تخصصي علوم سياسي و روابط بين الملل
پرتال جامع علوم انساني
دفتر مطالعات سياسي وزارت امور خارجه
مرکز مطالعات استراتژیک
ایران دیپلماتیک
دیپلماسی ایرانی
حمل ماینر از چین به ایران
حمل از چین
پاسور طلا
الوقلیون

:: تمام پیوندها ::
 
طراح قالب و کد های جاوا...

كاربران آنلاين: نفر
تعداد بازديدها:
RSS

طراح قالب و کد های جاوا...

Www.LoxBlog.Com

کد های وجاوا :

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 45
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 137
بازدید ماه : 136
بازدید کل : 242406
تعداد مطالب : 479
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


تماشا

توافق اخیر سران اتحادیه اروپایی در خصوص وضعیت یورو


 
 
توافق اخیر سران اتحادیه اروپایی در خصوص وضعیت یورو
 
 

 
 
 

با گذشت بیش از دو سال از بحران اقتصادی در حوزه یورو، گستره بحران مالی اقتصادهای بزرگ اتحادیه اروپایی بخصوص آلمان و فرانسه که پیش از این در یک بلوک واحد قرار داشته و محور اصلی هرگونه توافق و مصالحه بودند را مقابل یکدیگر قرار داده است تا جایی که در نشست اخیر سران اتحادیه اروپایی در بروکسل فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه در برابر آنگلا مرکل صدراعظم راستگرای آلمان قرار گرفت.

به‌دنبال وخامت اوضاع اقتصادی و پولی چند کشور حوزه یورو بخصوص ایتالیا و اسپانیا و اجلاس چهارجانبه رهبران این کشورها در رم مورخ  25 ژوئن 2012، با توافقات کلی که بدست آمد، ایده برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپایی مطرح شد که نهایتا این اجلاس به مدت 2 روز (30-29 ژوئن 2012) در بروکسل برگزار شد. با وجود توافقات شکننده انجام شده که یک مرحله بسیار مهم از اتحاد پولی اروپا محسوب می‌شود، خصوصا موضوعات مربوط به توانایی بانک مشترک اروپایی در کمک اعطای اعتبارات مالی مستقیم به کشورها و بانک‌هایی که در معرض ورشکستگی قرار دارند، هنوز مشکلات و جزئیات زیاد اجرایی برای تحقق این توافقات وجود دارد. مهمترین گامی که در نشست سران اروپایی در بروکسل برداشته شد پذیرفتن اعطای مستقیم وام و اعتبارات مالی از سوی صندوق‌های ثبات پولی اروپا به بانک‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپایی که در معرض ورشکستگی قرار دارند، بود. این توافق بیشتراز هر چیز نتیجه رایزنی بین آلمان و فرانسه و بعبارتی عقب‌نشینی خانم مرکل از موضع سرسخت قبلی خود بود.

براساس توافقات صورت‌گرفته در اجلاس 30 ژوئن بروکسل، کشورهای اروپایی به صندوق‌های کمک پولی اروپایی اجازه می‌دهند تا به‌طور مستقیم به بانک‌ها کمک کنند. هرمان فان رومپوی رئیس اتحادیه اروپا در پایان اجلاس عنوان داشت که سران اروپایی با سازوکاری موافقت کرده‌اند که امکان تامین مالی مستقیم بانک‌هایی که در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند را تا پایان سال از طریق صندوق‌های ثبات پولی فراهم می‌کند. توافق اخیر رهبران اروپایی کاهش نرخ بهره استقراض در ایتالیا و اسپانیا را بدنبال خواهد داشت. نرخ بهره اوراق قرضه ده ساله دولت چپگرای اسپانیا بالغ بر 7 درصد است که این رقم بالاترین رکورد از سال 1999 میلادی بوده است. اسپانیا به تازگی به عنوان چهارمین کشور بحران زده منطقه یورو بعد از یونان، پرتقال، ایتالیا با دریافت یک کمک مالی 100 میلیارد یورویی از صندوق‌های ثبات مالی اتحادیه اروپا موافقت کرده است. رهبران هفده کشور عضو منطقه یورو توافقنامه‌ای امضا کردند که به موجب آن کشورهای عضو این منطقه می‌توانند از دو صندوق حمایت مالی یعنی سازوکار ثبات اقتصادی اروپا (MES) و صندوق ثبات مالی اروپا (FESF)، برای تامین نیاز مالی خود استفاده کنند. این در حالی است که در این توافقنامه تاکید شده کشورهایی می‌توانند از اعتبارات این دو صندوق استفاده کنند که مقررات انظباط پولی و بودجه‌ای اتحادیه اروپا را رعایت کنند.
 

هرمان ون رومپوی، رییس شورای اروپا توافق نسبت به اینکه بانک‌های اروپایی می‌‌توانند به طور مستقیم کمک مالی دریافت کنند را یک پیشرفت برای غلبه بر چالش پولی اروپا قلمداد کرد. در نشست سران اروپا در بروکسل، رهبران اتحادیه اروپایی همچنین توافق کردند یکصد و پنجاه میلیارد دلار برای تقویت رشد اقتصادی در حوزه یورو اختصاص دهند. براساس توافق جدید، کشورهای اروپایی پذیرفتند تا انضباط مالی و وحدت رویه مالی حوزه یورو بیش از گذشته افزایش یابد.

یکی از موضوعات مهم حوزه یورو امروزه بحث تشکیل یک اوراق قرضه مشترک برای کل کشورهای اروپایی است. اوراق قرضه مشترک به این معناست که عملا کشورهای سالم‌تر نظیر آلمان، فرانسه، هلند و سوئد اوراق قرضه خود را با اوراق قرضه کشورهای مشکل‌دار نظیر یونان و اسپانیا یکی کرده و عملا قروض آنها را بپذیرند. اما آلمان شدیدا با این ایده مخالف است. از آنجایی که مرکل به شدت از سوی افکار عمومی تحت فشار است، بعید به نظر می‌رسد این ایده اوراق قرضه مشترک به این زودی‌ها به سرانجامی برسد. از سوی دیگر فنلاند و هلند نیز از مخالفان یوروباند هستند. اساسا بر خلاف اوراق قرضه آمریکا، بازارهای جهانی هنوز اعتماد چندانی به اوراق قرضه اروپایی ندارند.

بحران مالی 2 ساله اخیر اتحادیه اروپایی، بیانگر واگرایی در اتحادیه اروپایی است و با توجه به تبعات منفی که در زندگی عادی مردم دارد، می‌تواند شرایط را برای دولت‌های حاکم سخت کند. اقدامات متخذه و تصمیمات رهبران اروپایی برای غلبه بر بحران کنونی خیلی چاره‌ساز نبوده و نتوانسته اعتماد را به بازارهای مالی و سطوح اجتماعی بازگرداند. راه‌حل‌های ارائه شده اگرچه تا اندازه‌ای باعث فروکش کردن بحران شده لکن بیشتر جنبه مسکن داشته و ناشی از توافقات سیاسی و برای بدست آوردن زمان است. در واقع توافقات صورت گرفته نوعی فرار به جلو بوده و هر آن با تغییر و تحول در رهبری برخی کشورها می‌تواند مجددا خود را نشان دهد. شکست سارکوزی در فرانسه و روی‌کار آمدن فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست در این راستا قابل تحلیل است و پیروزی اولاند سوسیالیست می‌تواند مجددا چالشی جدید در کشورهای اروپایی بوجود آورد و حتی همگرایی سیاسی اقتصادی اروپا را با شک و تردید مواجه کند. واگرایی در منطقه یورو امروزه بیشتر از هر زمانی است و بنظر می‌رسد هرچه مشکلات اقتصادی پولی کشورهای اروپایی بیشتر شود، به همان میزان بر واگرایی در سیاست‌های مشترک اقتصادی و حتی در وحدت اقتصادی اروپا افزوده می‌شود. اروپا بیش از پیش فقیر می‌شود.

البته، عدم توفیق کشورهای اروپایی در کنترل بحران مالی بدین معنی نیست که یورو در حال فروپاشی است. اما می‌توان گفت که این اتفاقات همگرایی مالی و اقتصادی اروپایی که به‌خصوص از سال 2000 با روی کار آمدن یورو و جریان یافتن آن از سال 2002 مطرح شد را تحت تاثیر قرار داده است. یورو تنها یک بحث پولی و مالی نیست. یورو بیش از هر چیزی برای اتحادیه اروپا یک مسئله حیثیتی و سیاسی است. کمااینکه در همان ابتدای روی‌کار آمدن یورو، والری ژیسکاردستن، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه به عنوان یکی از معماران اصلی وحدت پولی اروپا گفت که این یک پروژه سیاسی است و مشکلات اقتصادی و مالی نباید مانع پیشرفت این هدف سیاسی شوند.

امروزه اتحادیه اروپایی مجبور است برای تامین اعتبار مورد نیاز صندوق به سازمانهای بین‌الملل مالی مانند صندوق بین‌المللی پول و یا به کشورهایی نظیر روسیه، برزیل، چین، هند، ژاپن و نروژ متوسل شود که این امر با مخالفت تعداد زیادی از کشورهای اروپایی مواجه شده است و از طرفی شکنندگی اقتصادهای اروپایی و وابسته شدن آن به کشورهای دیگر و از طرفی واگرایی در روابط فراآتلانتیکی (با آمریکا) را نشان می‌دهد. اکثر این کشورها اعلام کرده‌اند از طریق صندوق بین‌المللی پول اقدام به کمک به اتحادیه اروپایی خواهند کرد، امری که می‌تواند درجه اعتباری کشورهای اروپایی را دچار ضعف و کاهش رتبه نماید.
 
دکتر سعید خالوزاده، پژوهشگر مسائل اروپا




معاهده صلح ورساي

 معاهده صلح ورساي

کاخ ورسای


  چون شرکت تمام کشورها در تصمیم‌گیری میسر نبود در 12 ژانویه کنفرانسی مرکب از ده عضو تشکیل گردید و چون کارهای محوله زیاد بود کمیسیون‌های متعددی(52 کمیسیون) که هر یک بررسی یک موضوع را به عهده داشتند بوجود آمد. ولی بالاخره از ماه مارس به بعد تصمیمات نهائی خارج از شورای ده نفره به وسیله چهارنفر رؤسای نمایندگی‌های رسمی قدرت‌های بزرگ یعنی کلمانسو نخست‌وزیر فرانسه، لوید جرج نخست‌وزیر انگلستان، ویلسن رئیس جمهور امریکا و اورلاتدو نخست‌وزیر ایتالیا اتخاذ می‌گردید و نمایندگی ژاپن فقط در مورد مسائل خاوردور  مورد مشورت قرار می‌گرفت.[3]
  هر یک از کشورهای شرکت کننده با ادعاها و برنامه‌های متفاوتی وارد کنفرانس شدند و تنها آمریکا که زمینه آینده منافع خود را می‌چید ادعای تصرف هیچ سرزمینی را نداشت و با ادعاهای توسعه طلبانه فاتحین نیز مخالفت می‌کرد. ویلسن خواهان اجرای اعلامیه خود و ایجاد نظمی براساس قدرت جامعه ملل بود. انگلستان که خواهان فروپاشی نیروی دریایی آلمان بود و به مقصود خود رسیده و راضی به نظر می‌رسید و اینک به دنبال اهداف اقتصادی قصد تسلط بر بازارهای آلمان را داشت و می‌کوشید تا از فشارهای فرانسه بر آلمان که زوال همگانی این کشور را به دنبال داشت بکاهد. و از طرف دیگر چون از خطر بلشویسم و تفوق فرانسه بر قاره اروپا نگران بود تا حدی یا سیاست آمریکا همگام شده و جلو فرانسه می‌ایستاد. فرانسه که پیش از همه از جنگ لطمه دیده بود قبل از همه چیز به فکر تحکیم امنیت خود و گرفتن تضمینی در مقابل خطر احتمالی آلمان بود و از طرف دیگر بر احیاء اوضاع اقتصادی خود و همچنین تضعیف اقتصادی آلمان(مشابه سیاست بیسمارک در 1871) برگرفتن غرامت هر چه بیشتر از آلمان اصرار داشت. ایتالیا بر عکس به علت نقش اندکی که در پیروزی داشت زیاد به بازی گرفته نمی‌شد. با این وجود از نظر ادعاهای ارضی تا حدی به مقصود خود رسید ولی پیوسته خواهان اجرای مفاد عهدنامه لندن(1915) بود.[4]
  بندر ممل و کرانه‌های آن به لیتوانی، هولشتین به چکسلواکی واگذار شد. اتحاد آلمان با اطریش منع گردید. سار تحت کنترل جامعه ملل درآمد و راین‌لند غیرنظامی­ گردید.[7] علاوه بر این آلمان تمامی مستعمرات خود را از دست داد. کامرون و قسمتی از توگو به فرانسه و آفریقای شمال و جنوب غربی آفریقا به انگلستان و جزایر پاسفیک(اقیانوس آرام) به ژاپن واگذار گردید تا زیر قیومیت آنها اداره شوند. براساس ماده 22 منشور جامعه ملل قرار شد که اداره این مستعمرات از طرق جامعه ملل به بعضی از قدرت‌های صاحب تجربه سپرده شود تا ضمن اداره، مقدمات استقلال آنها را نیز فراهم نمایند. مستعمرات سابق به سه گروه تقسیم شدند:
  در نگاه اول شاید این تقسیم‌بندی به دلیل بدیهی بودن آن بی‌فایده به نظر برسد ولی با وقایعی که پس از گذشت یک دهه از نشست‌های ورسای پیش‌‌آمد اهمیت قضیه روشنتر می‌گردد، زیرا کشورهای فاتح در یک طرف مرز قرار می‌گیرند و کشورهای مغلوب که به تدریج یکدیگر را درمی‌یابند در طرف دیگر صف‌آرایی می‌کنند. خصوصاً اینکه بحران‌های اقتصادی 1933 – 1929 نیز این تقسیم‌بندی را به صورت مضاعف یعنی کشورهای فاتح غنی در مقابل کشورهای مغلوب ورشکسته تشدید می‌کنند. در آلمان که شمار بیکاران ناشی از بحران‌های اقتصادی بعد از آمریکا از همه جا بیشتر و حس ملی مردم نیز جریحه‌دار بود زمینه مساعدی برای رشد ناسیونال سوسیالیم فراهم شد. و جمهوری وایمار که به بی‌کفایتی و دست نشاندگی و خیانت(امضای قرارداد صلح ورسای) متهم شده بود کم‌کم از حرکت ایستاد و قدرت را به حزب نازی و هیلتر تقدیم کرد.
  آلمان که جزو کشورهائی بود که از معاهده صلح ورسای و تحمیل غرامت بوسیله فاتحین سخت خشمگین بودند اینک می‌رفت تا با بسیج نیروهای داخلی زنجیره‌های نظام موجود  بین الملل را از هر گسیخته و پاسخی به هم بی‌انصافی‌های فاتحین بدهد. به قول ماکس وبر "یک ملت می‌تواند خسارت مادی را بپذیرد ولی نمی‌تواند تحقیر را تحمل کند". غرامات سنگین، اشغال ناحیه روهر، دالان دانتزیک، ماده 231 معاهده صلح ورسای، تحدید تسیلحات ... مسائلی بودند که هر آلمانی را به صورت بمبی آماده انفجار درآورده بود.[12]

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا ................


اتحادیه اروپا تشکل سیاسی و اقتصادی متشکل از 27 کشور در قاره اروپا است که با نام اختصاری EU خوانده می‌شود.

این اتحادیه در اصل گسترش یافته اتحادیه اروپای غربی است که در سال 1957 با همکاری 6 کشور اروپایی تشکیل شد. از آن زمان به بعد اتحادیه به سرعت گسترش یافت. اعضای بیشتری پیدا کرد و حیطه کارش وسیع‌تر شد.

در سال 1993 پیمان ماستریخت چارچوب کنونی قوانین اتحادیه اروپا را تعیین کرد. در ماه دسامبر سال 2007 پیمان لیسبون آینده جدیدی را برای اتحادیه ترسیم کرد.

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا آزادی سفر مردم، کالاها و خدمات در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تضمین شده است.

 

از سال 2001 پول واحد اروپا با نام یورو که در سال 1999 معرفی شده بود،در 13 کشور به جریان افتاد. همچنین این اتحادیه قوانین سیاست خارجی و قضایی خود را گسترش داد.

EU Map

ایست بازرسی‌های کنترل پاسپورت از میان بسیاری از کشورهای عضو بر اساس معاهده ویزای شنگن برچیده شد.

اتحادیه اروپا تقریبا 500 میلیون نفر جمعیت دارد و در سال 2007 میلادی 6/16 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی داشت که 31 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را شامل می‌شد.

اتحادیه اروپا عضو سازمان جهانی تجارت (WTO) و سازمان ملل متحد است و 21 کشور از اعضای آن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوسته‌اند.

ارکان مهم اتحادیه اروپا عبارتند از: پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا، شورای اروپا، شورای وزیران، دیوان دادگستری اروپا و بانک مرکزی اروپا.

اتحادیه اروپا هم اکنون شامل 27 کشور مستقل می‌شود که عبارتند از: اتریش، اسپانیا، استونی، اسلوواکی، اسلوونی، ایتالیا، ایرلند، آلمان، بریتانیا، بلژیک، بلغارستان، پرتغال، دانمارک، رومانی، جمهوری چک، سوئد، فرانسه، فنلاند، قبرس، لتونی، لوکزامبورگ، لهستان، لیتوانی، مالت، مجارستان، هلند و یونان.

سه کشور ترکیه، کرواسی و جمهوری مقدونیه نیز در لیست انتظار پیوستن به این اتحادیه هستند.

 

قوانین در اتحادیه اروپا

 

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا اتباع کشورهای عضو این اتحادیه می‌توانند با داشتن گذرنامه یا کارت شناسایی معتبر آزادانه بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسافرت کنند و بدون نیاز به اجازه اقامت در آن کشورها به مدت سه ماه اقامت کنند.

شهروندان هر یک از این کشورها می‌توانند در انتخابات پارلمان اروپایی شرکت کنند و نامزد شوند.

در صورتی که هر یک از موسسه‌ها یا نهادهای اتحادیه اروپا مرتکب خلاف شوند می‌توان به کارگزار اتحادیه اروپا شکایت کرد. مواردی که می‌توانند مبنای شکایت باشند برای نمونه عبارتند از اعمال تبعیض یا کندکاری یا اجتناب از دادن اطلاعات مورد درخواست.

همه کسانی که در یک کشور عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند حق دارند شکایت کنند.

این حق شرکت‌ها و اتحادیه‌ها یا تجمع‌های دیگر واقع در هر یک از کشورهای عضو را نیز در بر می‌گیرد. شکوائیه باید به صورت کتبی باشد و زبان مورد استفاده می‌تواند زبان هر یک از کشورهای عضو باشد. کارگزار اتحادیه اروپا در شهر استراسبورگ واقع در فرانسه است.

کشورهای عضو هر سال به اتحادیه اروپا حق عضویت می‌پردازند. از سوی دیگر همه کشورهای عضو سالانه از بودجه اتحادیه اروپا پول دریافت می‌کنند از جمله به صورت یارانه کشاورزی یا کمک به پیشرفت منطقه‌ای یا کمک هزینه به پیشبرد پژوهش یا آموزش یا فرهنگ.

برای از بین بردن تفاوت بین کشورهای پولدار و بی‌پول عضو اتحادیه اروپا کشورهای پولدار معمولا بیش از آنچه که دریافت می‌کنند حق عضویت می‌پردازند و کشورهایی که وضع مالیشان خوب نیست بیش از آنچه که می‌پردازند دریافت می‌کنند.

 

روش اداره اتحادیه اروپا

 

در اتحادیه اروپا پنج رکن وجود دارد که در آنها کشورهای عضو با هم همکاری می‌کنند و تصمیم‌های مشترک می‌گیرند.

پارلمان اروپا که نماینده مردم کشورهای عضو است. شورای وزیران اتحادیه اروپا که نماینده کشورهای عضو است. کمیسیون اتحادیه اروپا که وظیفه‌اش اتخاذ ترتیبی است که فعالیت اتحادیه اروپا به سود همه اتحادیه باشد.

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا که قوانین را تفسیر و اجرا می‌کند. دیوان بازرسی اروپا که وظیفه‌اش نظارت بر بودجه اتحادیه است.

بالاترین مرجع سیاسی اتحادیه اروپا شورای سران اتحادیه است که در آن رٶسای دولت‌های عضو در اجلاس‌هایی مشترک شرکت می‌کنند.

 

ریاست اتحادیه

 

در حال حاضر کشورهای عضو به نوبت ریاست اتحادیه را به عهده می‌گیرند. هر نوبت ریاست شش ماه طول می‌کشد.

وظایف کشور رئیس اتحادیه عبارت است از سازماندهی کارها در شورای وزیران، ریاست جلسه‌های شورای وزیران، میانجیگیری بین کشورهای عضو.

این روند با اجرای معاهده جدید اتحادیه اروپا تغییر خواهد کرد. در معاهده جدید که به پیمان لیسبون معروف شده، تعیین یک رئیس با دوره طولانی زمامداری برای اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است. همچنین برای کمیسیون امورخارجی اتحادیه اروپا، یک هیئت نمایندگی ارشد در نظر گرفته شده است.

همچنین تعداد کشور‌های دارای حق وتو در اتحادیه اروپا را کاهش داده است و بر این اساس کشور‌های کمنتری خواهند توانست با استفاده از حق وتو در تصمیمات اتحادیه اروپا تاثیر گذار باشند.

در این معاهده همچنین قدرت بیشتری به پارلمان اروپا تفویض شده است. میزان نفوذ کشور‌های عضو در تصمیم گیری‌های اتحادیه اروپا نیز تعیین می‌شود. در واقع میزان حق رای کشور‌های عضو در این نسخه مشخص شده است.

البته سران اتحادیه اروپا متعهد شده‌اند که اجرای نسخه جدید حق رای کشور‌های عضو را تا سال 2014 به تعویق اندازند. در صورت اجرای این معاهده از میزان نفوذ لهستان در اتحادیه اروپا کاسته خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین


آخرین مطالب ...
» پنج راه حل سوزان مالونی به اوباما برای تعامل با ایران
» سوریه نقطه عطف سیاست خارجی اتحادیه اروپا
» اوباما و محدودیت‌های فروش سلاح
» قدرت مانور کره شمالی
» بحران اقتصادی جهان و افزایش فروش تسلیحات
» روسیه بازیگر مسلط در بازار تسلیحات هند
» آسیاگرایی آمریکا و تحدید چین
» ائتلاف ها در جهان تک قطبی
» غرب و چرخش معنادار در روش مواجهه با بحران سوریه
» نقش یهودیان در انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا: پول یا رای؟
» اصول مندرج در اجلاس سران جنبش عدم تعهد
» معامله در واشنگتن
» ناآرامی‌ها در صحرای سینا؛ ابعاد و پیامدها
» شکل‌گیری مثلث منطقه‌ای ترکیه ـ عربستان ـ مصر
» بیم و امیدهای دموکراسی لیبی
» جنگ فرقه‌ای ـ درد زایمان خاورمیانه جدید
» راهبرد و دیدگاه جنبش عدم تعهد و ایران نسبت به یکدیگر
» امریکای لاتین؛ بازگشت سناریوهای کهنه با چهره جدید
» اندیشکده بروکینگز: بازگشت عربی القاعده و بهره‌وری از ایجاد هرج و مرج
» تقویت نیروهای اطلاعاتی آمریکا در افغانستان

Home | FeedBack

Copyright © 2008 LoxBlog.Com . All Rights Reserved. Translation Www.NazTarin.Com